Slimme innovaties zullen het comfort verhogen
Bron: De Tijd - 22 maart 2019 11:16
Hoe ziet het vastgoed van de toekomst eruit? Houden projectontwikkelaars nu al rekening met de noden van de millennials? En is de heerschappij van Koning Auto echt voorbij? 'Straks hebben we zelfrijdende auto's en drones en moeten we onze gebouwen weer anders ontwerpen. Daar moet je nu al over nadenken.'
Hoe speelt u in op de veranderende vastgoedbehoeftes van de millennials?
Marc Van denabeele: 'Jongeren willen kwaliteit en comfort en zijn heel goed op de hoogte van de energieprestatie van een gebouw, de zonnewering, ventilatie, ... Tegelijkertijd moet een woning betaalbaar blijven, want de grondprijzen blijven stijgen. We moeten dus kleiner en compacter bouwen, omdat de bouwprijs per vierkante meter duurder is en de comforteisen heel hoog liggen. Slimme innovaties zullen dat comfort verhogen. Millennials willen dat hun huis voor hen nadenkt.'
Dirk De Loose: 'Millennials willen alles on-demand. Ze bestellen een pizza, een taxi of een microgolfoven via het kleine scherm van hun smartphone. Dat betekent dat ze een bepaalde standaard gewoon zijn en dus ook ongeduldiger zijn. Wij bieden reeds een app aan waarmee bewoners services kunnen boeken, zoals strijkdiensten, schoonmaakhulp of een klusjesman. Die willen we nog uitbreiden, zodat kandidaat-huurders voor hun bezoek aan een woning al een virtuele tour kunnen maken.'
Volgens trendwatchers gaan we steeds compacter wonen. Wat is de grootste uitdaging om aan die nieuwe woonvorm te beantwoorden?
Marc Van denabeele: 'Nieuwe woonvormen ontwerpen, waarbij met een minimum aan ruimte een maximum aan doorzichtigheid en architecturale ruimte wordt gecreëerd. Ontwerp ook zwevende tuinen en daken als ontmoetingsplekken. Le Cobusier pioneerde daar al mee. We moeten zeker meer in de hoogte én vooral op de juiste plaatsen bouwen, bij voorkeur dus binnenstedelijk en niet midden in een wei, waar je ver van alle winkels en scholen verwijderd bent.'
Dirk De Loose: 'De overheid moet ook mee zijn. Mensen zijn bereid om compacter te wonen, als hun woonkwaliteit erop vooruitgaat. Bovendien krijgen we steeds meer kleine gezinnen. Wij willen onze gebouwen graag afstemmen op hun noden. Maar de regels rond de minimale oppervlakte zijn nog niet aangepast.'
In welke mate houdt u rekening met smart mobility bij de ontwikkeling van smart buildings?
Dirk De Loose: 'Alles start bij het ontwikkelen van projecten in de nabijheid van het openbaar vervoer. Maar we gaan verder. We schakelen over naar een concept waarbij we deelauto's en -fietsen aanbieden in onze residenties. Want is een eigen wagen nog nuttig, als je weet dat die 95 procent van de tijd stilstaat? Zeker in een stedelijk gebied zien we de deeleconomie stevig oprukken. En daar spelen we maar beter op in.'
Marc Van denabeele: 'Wie een elektrische wagen heeft, krijgt bij ons een korting op zijn appartement. We plaatsen elektrische laadpalen. En we investeren in state-of-the-art fietsen, fietsenstallingen en -liften en deelwagens voor de gemeenschap van eigenaars. Bovendien: straks hebben we zelfrijdende auto's en drones en moeten we onze gebouwen weer anders ontwerpen. Daar moet je nu al over nadenken.'